14 juni, 2013

Cultuur & Evenementen

‘Cultuur moet de stad veel meer als podium gebruiken’. Het is een van de drie ambities uit de Cultuurnota 2012-2018 van de gemeente. Culturele organisaties worden dan zichtbaarder, de pracht van de stad wordt beter over het voetlicht gebracht. PS|theater is een schoolvoorbeeld. Voor de nieuwste voorstelling koos het gezelschap begraafplaats Groenesteeg.

Authentieke verhalen verzamelen en deze op een theatrale manier doorvertellen, dat is in een notendop wat PS|theater doet. Het gezelschap vestigde zich in februari 2010 in Leiden, in Scheltema om precies te zijn. Een van de eerste wapenfeiten was het project waarbij de theatermakers met een bakfiets en gewapend met koffie de stad in trokken op zoek naar persoonlijke verhalen. Momenteel werkt PS|theater aan een ambitieus vierjarig project: De Atlas van Leiden. Zoals de naam al zegt wordt de stad als het ware in kaart gebracht.

Kringloopwinkel

Met voorstellingen in de Burcht, BplusC, kringloopwinkel Het Warenhuis, de Hortus, de Sterrewacht, het stadhuis en nu dus begraafplaats Groenesteeg, kiest PS|theater steeds een ander podium in de stad. “Dat is altijd een bewuste keuze geweest”, zegt artistiek leider Pepijn Smit. “Onze basis ligt in Scheltema, maar we zijn van begin af aan de stad in getrokken. Om verhalen te verzamelen, maar dus ook om de voorstellingen te spelen. We wilden niet op een zolderkamer gaan zitten en theater maken voor familie, vrienden en bekenden.”

atlas1__large_kleur

PS|theater in Slaaghwijk

De theatermakers troffen veel openheid in de stad. “Met een enthousiaste benadering zijn mensen vaak wel bereid om te praten”, weet Smit inmiddels. Hij vertelt over de opgedane ervaring in Slaaghwijk. “De eerste keer dat we daar stonden, waren we duidelijk een vreemde eend in de bijt. De tweede keer wisten mensen dat we koffie hadden en zaten we binnen no time midden in een indringende geschiedenis. Door gerichte vragen te stellen krijg je de verhalen waarnaar je op zoek bent. Daarnaast raken mensen betrokken als je zichtbaar bent. Voor de voorstelling Balsa repeteerden we bijvoorbeeld op het water van de Oude Rijn. Er waren mensen die dagelijks de ontwikkelingen volgden.”

Zwarte kat

_dt_3601__large_kleur

Edward 2 in de Burcht

Spelen op locatie zorgt niet alleen voor extra binding met het publiek, het levert ook een artistieke bijdrage aan de voorstelling. “Het zijn stuk voor stuk prachtige decors, die je zelf nooit zo mooi kunt namaken. Tijdens de voorstelling Edward 2 in de Burcht klopte alles bijvoorbeeld. Het stuk gaat over een koning en gevangenschap en dan kun je je eigenlijk geen betere locatie wensen. Begraafplaats Groenesteeg vormt ook een prachtig decor. Je hebt hier ’s avonds prachtige lange schaduwen, je hoort de vogels fluiten en er loopt hier ook een zwarte kat rond. Dat zijn elementen die je in het theater nauwelijks kunt nabootsen.”

Op de begraafplaats wordt eind juni het stuk Het Verdriet van Leiden gespeeld. Een ongewone locatie voor theater. “Maar de begraafplaats is niet meer in gebruik en ik denk dat we op een respectvolle manier omgaan met het feit dat hier mensen begraven liggen”, zegt Smit. De voorstelling draait om de familie Du Prie, die zowel letterlijk als figuurlijk het verleden wil begraven. Het stuk is opgebouwd uit diverse verhalen die werden verzameld. Verdriet is één van de thema’s van De Atlas van Leiden, de drie andere zijn Hoop, Geloof en Vergeten.

Bakker

Een aantal rollen in Het Verdriet van Leiden wordt gespeeld door acteurs van Domino, een theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking. En hoewel de naam Du Prie min of meer toevallig werd gekozen (Smit: “Ik wilde een Leidse naam die rijmde op harmonie”), bleek het de ideale manier om het gelijknamige Leidse bouwbedrijf bij de voorstelling te betrekken. PS|theater werkt er namelijk hard aan om ook samenwerkingen aan te knopen met partners van buiten de cultuursector.

Verdriet-Leiden-klein

Het Verdriet van Leiden

Theater maken is een vorm van ondernemerschap, vindt Smit. “Net zoals een bakker brood moet verkopen, moeten wij ons werk aan de man brengen. Die omslag in denken is volgens mij iets waar mijn generatie vertrouwd mee is. Hoewel je op de theaterschool voornamelijk bezig bent met je eigen ideeën, staat wel centraal dat je iets maakt voor je publiek en niet voor jezelf.” Iets waar PS|theater steeds beter in slaagt. Voor Het Verdriet van Leiden verloopt de kaartverkoop bijvoorbeeld zeer voorspoedig.

Brainstorm

Toch zullen de theatermakers nog een verdiepingsslag moeten maken, zo was de uitkomst van een brainstorm met een aantal partijen in de stad. “De mensen met wie we aan tafel zaten, kenden een aantal van onze projecten maar wisten niet dat deze waren gemaakt door PS|theater”, vertelt Smit. “We zullen ons dus beter moeten profileren als gezelschap. We hadden zelf het initiatief genomen voor die brainstorm en we zijn van plan dit een keer per half jaar te herhalen. Om eerlijk te zijn had ik drie jaar geleden niet verwacht dat de binding met de stad zo groot zou worden en ook niet dat ik het zo leuk zou vinden.”

Foto’s: Luca di Tommaso

Relevante artikelen

De Leidse Olympus als showcase

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen