21 oktober, 2013

Cultuur & Evenementen

Het is in financieel opzicht geen gemakkelijke tijd voor de theaterwereld. Ook Stadspodia Leiden, sinds enige tijd de verzamelnaam van de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal Leiden, weert zich tegen de bezuinigingen en de crisis. Een verbeterplan, dat voorziet in een totale kostenreductie van 330.000 euro, weerhoudt Stadspodia er niet van cultuur minnend Leiden, en Nederland, weer een fraai programma voor te schotelen.

Artistiek directeur Bart van Mossel (foto) vormt sinds jaar en dag het gezicht van met name de Leidse Schouwburg. Hij vertelt opgewekt over de pareltjes die dit seizoen weer te zien zijn in Leiden. Daarnaast kijkt hij ook nadrukkelijk naar de toekomst. Er is een nieuwe periode aangebroken voor Stadspodia. De organisatie, die voor 0426 Bart webversiebuitenstaanders wellicht bekendstond als een ietwat in zichzelf gekeerde club, gooit nadrukkelijk de deuren open en wil zich profileren als spin in het web van de Leidse cultuursector.

Een mooi voorbeeld is het Waagstrand, de pop-up beach in De Waag, waar tijdens de zomermaanden vooral veel jonge bezoekers op af kwamen. “Het idee is ontstaan vanuit onze horeca-afdeling”, kijkt Van Mossel terug. “Zij vroegen zich af waarom we in de zomer niets met de leegstaande Waag deden. We kunnen niet anders concluderen dan dat het een groot succes was. Er traden singer-songwriters en DJ’s op en die avonden waren drukbezocht. Dat jonge publiek hebben we er graag bij.”

Paradiso

Op muzikaal vlak ziet Van Mossel voldoende mogelijkheden tot groei. “We willen de Stadsgehoorzaal nadrukkelijker op de kaart zetten. Als je de stoelen eruit haalt heb je een Paradiso-achtige zaal. Die mogelijkheid moeten we benutten. De Stadsgehoorzaal zou in mijn ogen bijvoorbeeld perfect kunnen fungeren als centrale festivalplek Amsterdam SinfoniettaPhoto: Marco Borggrevevan bijvoorbeeld de Jazzweek. Samen met collega-podia, boekers en platenzaken willen we werken aan een goede popprogrammering in Leiden. Als we elkaar concerten gunnen kunnen we sneller schakelen. Dat is dé manier om iets van de grond te krijgen. Het is in mijn ogen ook noodzakelijk om een brug te slaan naar de toekomst van het nieuwe muziekcomplex De Nobel.”

Buiten dat hogere doel is het voor Stadspodia van belang dat de capaciteit van de Stadsgehoorzaal beter wordt benut. “Met de Stadsgehoorzaal zijn we bezig aan een wederopbouw. We richten ons daarbij nadrukkelijker op de zakelijke verhuur. Zonder overigens al te veel concessies te doen. We willen het eigen profiel behouden, want we merken dat zich dat terugbetaalt in loyaliteit en kwaliteit. Veel gerenommeerde ensembles komen hier graag optreden. Tegen de trend in kunnen we met betrekking tot klassieke muziek trots zijn op een groei van tien procent aan verkochte kaartjes in de voorverkoop.”

Spagaat

Met die laatste opmerking stipt Van Mossel een belangrijk item aan: het is geen vanzelfsprekendheid meer dat de theaters moeiteloos vollopen, ook niet bij voorstellingen met grote namen op het affiche. “Veel mensen denken nog steeds dat ze geen kaarten kunnen krijgen omdat het wel uitverkocht zal zijn. Dat is echt niet altijd zo. Zelfs op de dag van de voorstelling loont het vaak nog om te informeren naar de beschikbaarheid van kaarten.”

De inkomsten staan onder druk, terwijl de uitgaven stijgen. “De verleiding is dan groot om te kiezen voor voorstellingen waarvan het risico minder groot is”, legt Van Mossel uit. “Je komt in een spagaat te zitten tussen artistieke noodzaak en zakelijk ondernemerschap. Ondanks de bezuinigingen kiezen wij voor kwaliteit en avontuur. Onze visie is dat het in het theater niet alleen draait om de lach, hier wordt Wende Snijders - 22 maart LSook nagedacht. Ik denk dat we in Leiden iets gedurfder programmeren dan elders. Wij zijn ook mogelijkmakers, we geven jonge makers graag een kans. Ik vind Wende Snijders (foto links) een mooi voorbeeld. Zij trad al bij ons op toen ze nog niet was doorgebroken en ze komt nu nog steeds graag terug naar Leiden, zoals ook op 22 maart als ze is te zien in de Leidse Schouwburg. Van sommige voorstellingen of concerten weet je van tevoren dat de kans groot is dat er geld bij moet. Is niet erg, we kijken naar het grote geheel. Ik zie het als communicerende vaten, als we onder de streep maar goed uitkomen.”

Concurrentie bestaat niet

Samenwerken is het devies. Kijk bijvoorbeeld niet vreemd op als je op de website van Stadpodia ook aankondigingen tegenkomt van theaters in Alphen aan den Rijn en Zoetermeer. “Het betreft dan voorstellingen die in Leiden niet te zien zijn”, verduidelijkt Van Mossel. “Waarom zouden we ons publiek daar niet attent op maken? Andersom gebeurt dat ook. Ik zie dat eerder als een extra service aan onze bezoekers, dan dat ik bang ben dat we ons publiek de stad uit jagen. Wij zeggen dan ook: concurrentie bestaat niet. Wij streven naar een sterker cultureel klimaat, waar binnen wij onze eigen plek binnen de Randstad willen verwerven.”

'Het zou logisch zijn om een groot deel van het culturele aanbod te concentreren in de steden'

Van Mossel denkt dat het culturele landschap de komende jaren op de schop gaat. “De bezuinigingen zijn ingrijpend. Mogelijk worden er theaters gesloten, al hoop ik natuurlijk van niet. Op dit moment heeft bijna iedere gemeente nog een eigen theater. Het zou logischer zijn om een groot deel van het culturele aanbod te concentreren in de steden.”

Positieve wapenfeiten

Van Mossel, al ruim 30 jaar in het vak, is duidelijk geen zwartkijker. Liever somt hij een aantal positieve wapenfeiten op. “Het mee verkopen van een pauzedrankje bij het toegangskaartje is een succes gebleken. De wachttijden bij de bar zijn duidelijk korter. Voor het mooie zouden we het horecagedeelte van de Schouwburg nog uitbreiden naar het pand van de buren. Een grotere foyer zou ons product ten goede komen. Daarom ben ik ook blij met de verbouwing van de Entreefoyer van de Stadsgehoorzaal (zie foto onder, red.). Met een betere verlichting, projectieschermen en in inkijk vanaf de straat naar de concertzaal valt het gebouw veel meer op in het straatbeeld.”

Internationaal medisch congres in de Stadsgehoorzaal Leiden

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen