11 april, 2013

Cultuur & Evenementen

In de Breestraat zie je steeds meer etalages die zijn opgepimpt met kunst. Wie zitten daar achter en wat levert het op?

door Diana van den Driessche

Als gevolg van de economische crisis staan steeds meer panden leeg. Volgens de meest recente cijfers van makelaarsvereniging NVM neemt de leegstand van winkelpanden nog altijd toe. Zo ook in Leiden. Neem de Breestraat. Enerzijds wordt er druk verbouwd voor het Aalmarktproject, anderzijds is er de treurige aanblik van panden die wachten op een nieuwe bestemming.

Om de treurigheid een halt toe te roepen startte Stadslab Leiden (een creatieve denktank van betrokken gebruikers van de stad) in 2012 de projectgroep Kunst in de etalage om samen met bewoners, ondernemers, eigenaren, makelaars en kunstenaars iets aan de leegstand te doen. De ondernemers Ursula Smeele, Huib van Zessen, Elles van Goozen en Barbara van Druten namen dit project vrijwillig en met veel enthousiasme op zich. Ursula Smeele van Big Smile Events is de huidige projectleider. Zij werd daarvoor gevraagd vanuit haar expertise als organisator.

Koper

Sinds de start van Kunst in de etalage zijn zes panden in de binnenstad door kunstenaars ingericht, steeds met een link naar de winkel die voorheen in het pand was gevestigd. Volgens Smeele zijn er mooie resultaten geboekt. “In twee panden moest de kunst al vrij snel weer worden weggehaald, omdat zich nieuwe huurders hadden gemeld. Breestraat 95 had bijvoorbeeld een jaar leeggestaan, maar na het kunstproject van Petra van den Berg meldde zich na twee maanden een nieuwe huurder. Dat is natuurlijk positief. Ook de kunstenaars hebben er baat bij. Een van de panelen met graffiti voor Breestraat 117 ging weer terug naar kunstenaar Mark den Bakker, omdat er een koper voor was. En een andere kunstenaar heeft een betaalde opdracht overgehouden aan het project.”

'Artvertisement is echt een nieuwe trend'

Het meest recente project betreft eveneens het pand Breestraat 117. Burgy, dat het pand renoveert, zocht voor de etalage een digitale uiting. Via de projectgroep kwam het Leidse bouwbedrijf in contact met Barbara van Druten. Kunstzinnige uitingen vormen voor haar een uitdaging naast haar werk als vormgever. “Ik kan er mijn creativiteit op loslaten en tegelijkertijd verdiep ik me in het artvertisement, wat echt een nieuwe trend is.” Naast Breestraat 117 deed ze onlangs ook een opdracht voor Wines & More, gevestigd aan de Korevaarstraat.

Droomwereld

“Een van mijn specialiteiten is het ontwerpen van raamstickers, of windowstickers”, vertelt Van Druten, die sinds een jaar volledig zelfstandig werkt vanuit een werkplek op Breestraat 24. “Ik probeer een soort droomwereld op te roepen en de fantasie te prikkelen.” De eigenaar van Wines & More wilde kunst óp de etalage in plaats van erin. Volgens de projectgroep Kunst in de etalage was het logisch om haar hiervoor te vragen. Met digitale collages creëerde ze eeOLYMPUS DIGITAL CAMERAn uitzicht op een wijngaard met een Italiaanse sfeer. In opdracht van Burgy ontwierp ze voor Breestraat 117 een digitale illustratie die niet verwijst naar wat in het pand aanwezig was, maar naar een mogelijk nieuwe bestemming. “Ik heb foto’s gemaakt van het huidige interieur van het monumentale pand. Die heb ik in een digitale collage verwerkt en daarmee wek ik de illusie van een doorkijkje (trompe l’oeil) naar een mogelijke toekomstige inrichting. Op deze manier worden voorbijgangers en bezoekers positief geprikkeld.”

Hoewel het geen kunst in een etalage betreft, vormen de digitale illustraties van Barbara van Druten een mooie spin-off van het werk van Stadslab Leiden, vindt Ursula Smeele. “Misschien trekken deze projecten ook andere bedrijven over de streep. Het beeld van een pand wordt verfraaid, de fantasie van publiek en mogelijke huurders of kopers wordt geprikkeld en de panden staan vermoedelijk minder lang leeg.”

Volgende artikel

Happen voor Afghanistan

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen