14 maart, 2013

Cultuur & Evenementen

Met een kunsttentoonstelling en een bijbehorende kunstprijs vestigt Manon Renken de aandacht op de koers- en naamswijziging van haar advocatenkantoor. Als het aan cultuurmakelaar Michaël Roumen ligt, krijgt haar initiatief navolging van andere bedrijven

De cultuursector en het bedrijfsleven hebben (uitzonderingen daargelaten) niet bepaald een innige band met elkaar. Als het aan Michaël Roumen ligt komt daar verandering in. Zijn missie als cultuurmakelaar is om beide partijen met elkaar te verbinden. Om dat doel te bewerkstelligen staat het Cultuurfonds Leiden tot zijn beschikking. Dit is een publiekprivaat initiatief van Fonds 1818, de Kamer van Koophandel en de gemeente Leiden, bedoeld om de cultuursector te professionaliseren.

 

Reuring

“Het is mijn taak om de vraag naar cultuur te vergroten”, legt Michaël uit. “Ik ben voortdurend bezig met peilen wat er speelt in de stad. Vervolgens probeer ik verbanden te leggen. Op welke gebieden kan de cultuursector een bijdrage leveren? Een mooi voorbeeld zijn de Verrassende Winkelweekenden, die het Cultuurfonds samen organiseert met Centrummanagement Leiden en Leiden Marketing. Met muziek en theater in winkels en op straat ontstaat er reuring in de stad. En het werkt. Tijdens het Verrassend Winkelweekend van januari was het op zondag gezellig druk in Leiden. Toen ik om 16.00 uur uit de trein stapte in mijn woonplaats Den Haag was het daar uitgestorven.”

'Het Cultuurfonds is geen subsidieloket, maar een investeringsfonds'

In het geval van de Verrassende Winkelweekenden fungeert cultuur dus als aanjager van bestedingen. Wat de cultuurmakelaar betreft, snijdt het mes aan twee kanten, want kunst- en cultuurmakers hebben een podium om zich te profileren. “Ik heb bijvoorbeeld vernomen dat er winkels zijn die later nog eens hetzelfde bandje hebben geboekt voor een optreden in de winkel.” Kansen te over dus, zoals ook het initiatief van Manon Renken en haar advocatenkantoor laat zien. “Ik werd heel blij van haar idee”, zegt Michaël. “Niet alleen omdat het een goed initiatief is, maar ook omdat zij de eerste ondernemer is die míj heeft gebeld in plaats van andersom.”

 

Promotiemiddel

Renken zocht naar een ludieke manier om de doorstart van haar advocatenkantoor onder de aandacht te brengen. Voorheen richtte RenkenvanDuyneveldt Advocaten zich op zowel arbeids- als familierecht, maar per 1 maart is Renken alleen verder gegaan onder de naam De Familiekamer. Ze richt zich alleen nog op familierecht, wat er in de praktijk op neerkomt dat ze veel echtscheidingen regelt. Renken heeft altijd al interesse gehad in kunst en cultuur en nu was er eindelijk een moment om werk en interesse samen te laten komen. Vanwege haar relatie met kunstenaar Maurice Braspenning kende ze de geselecteerde kunstenaars persoonlijk.

 

“Ik wilde niet de geijkte paden bewandelen door bijvoorbeeld advertenties te plaatsen”, legt de advocate uit. “Het leek mij leuk om kunstenaars te benaderen met de vraag of ze een kunstwerk wilden maken met als thema relaties. Dat thema staat symbool voor mijn scheidingspraktijk. De kunstenaars reageerden erg enthousiast en ik kan verklappen dat ze heel diverse werken hebben gemaakt.” Onder anderen Casper Faassen, Johan Scherft, Allart Lakke, Maurice Braspenning, Izaak Zwartjes en Peter Zuur zegden hun medewerking toe.

 

Geldbedrag

Maar er is meer dan alleen een tentoonstelling. “Het beste werk wordt beloond met De Familiekamer Kunstprijs, die ik jaarlijks wil gaan uitreiken”, vertelt Renken. De winnaar wordt gekozen door een jury bestaande uit Meta Knol (Stedelijk Museum De Lakenhal), Sandrine van Noort (Galerie LUMC) en Renken zelf. “Aan die prijs is een geldbedrag verbonden. Als klein kantoor heb ik echter de beschikking over een klein budget en om die reden heb ik bij het Cultuurfonds aangeklopt.”

 

Michaël Roumen, die op 22 maart de tentoonstelling opende, honoreerde de aanvraag maar wat graag. “Omdat van dit initiatief een voorbeeldfunctie uitgaat. Daarnaast is Leiden een jaarlijkse kunstprijs rijker. Dat structurele karakter is voor mij erg belangrijk, want ik stel geen geld beschikbaar voor eenmalige acties. Het Cultuurfonds is geen subsidieloket, maar een investeringsfonds.”

Relevante artikelen

Stad van Rembrandt & Armin

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen