06 december, 2013

Cultuur & Evenementen

Na een feestelijke afsluiting op 31 augustus leeft het LVC slechts voort in herinneringen. Het wachten is nu op het nieuwe muziekcentrum De Nobel, dat waarschijnlijk aan het einde van de komende zomer open gaat. De verwachtingen zijn hooggespannen. Met een grote zaal voor zevenhonderd bezoekers en een kleine zaal waar tweehonderd muziekliefhebbers terechtkunnen, wil de gemeente dat De Nobel het nieuwe muzikale hart van de stad wordt.

“Voor veel mensen was het LVC een vertrouwde plek om uit te gaan, het LVC had een soort vanzelfsprekendheid. Dat is veel waard.” Aan het woord is wethouder Jan-Jaap de Haan van cultuur, werk en inkomen. Ondanks zijn lovende woorden ontkwam het LVC niet aan sluiting. Het poppodium voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. “Het pand aan de Breestraat is oud en de accommodatie was gewoon slecht. Om die reden besloten we flink te investeren in een nieuw muziekcentrum”, vervolgt De Haan. Die nieuwe poptempel verrijst momenteel aan de Marktsteeg, in de voormalige fabriek van de gebroeders De Nobel. “Met het nieuwe muziekcentrum willen we een bredere doelgroep binnen Leiden aanspreken én meer mensen van buiten Leiden aantrekken.”

Een ambitieus streven, maar volgens de wethouder zeker niet onmogelijk. Vooral het feit dat het complex straks over twee volwaardige concertzalen beschikt, is een factor van belang. “Er kunnen straks gerust twee concerten naast elkaar plaatsvinden, maar de twee zalen kunnen ook samen gebruikt worden voor een festival”, zegt de Haan. Wordt De Nobel het nieuwe LVC? “Nee”, antwoordt de wethouder. “De Nobel wordt De Nobel. Het publiek zal voor een deel wellicht bestaan uit dezelfde mensen, maar het muziekaanbod moet meer divers zijn. Van singer-songwriter, hiphop tot dance en jazz. We willen dat De Nobel een muziekcentrum wordt à la het Paard van Troje in Den Haag.”

115 concerten per jaar

Wat die brede programmering betreft is een schone taak weggelegd voor Leontine de Reede. Ze is oud-programmeur van het LVC en zal die taak ook in De Nobel op zich nemen. In totaal zullen er jaarlijks 115 concerten plaatsvinden, meer dan het dubbele aantal van het LVC. De Reede: “We willen artiesten uit het Nederlandse clubcircuit maar ook internationale acts naar De Nobel halen. Daarnaast krijgen ook lokale bands Gevel Lange Scheien jong talent de kans zich te ontwikkelen. Het liefst willen we naast muziek ook workshops, film, comedy en dans aanbieden. Als er maar een link is met de popcultuur. Idealiter zijn we de hele week open, maar gezien de omvang van Leiden is dat financieel niet erg realistisch. Voorlopig zullen we daarom in en rondom de weekenden programmeren.”

De Reede hoopt dat in De Nobel net zo’n unieke sfeer ontstaat als eerder in het LVC het geval was; een thuis voor bezoekers, artiesten, het personeel en vrijwilligers. “De Nobel krijgt een eigen huisstijl, maar ik zou het leuk vinden als een aantal oude elementen uit het LVC mee kan verhuizen. Zo lijkt het me heel gaaf de beschreven muren in de kleedkamers van het LVC te laten ontwikkelen tot behang.” Ook organisaties als Doorgedraaid, Klikk en Decompression kunnen, als het aan De Reede ligt, onderdak vinden in De Nobel. “Zij zijn net zo goed het kloppend hart van het Leidse poppodium met hun kennis, creatieve uitspattingen, energie en enthousiasme.” Alles bij elkaar moet dat resulteren in een unieke totaalbeleving. “We laten ons inspireren door festivals als Lowlands, waar kunst, eten en muziek samenkomen, maar ook door lokale initiatieven zoals het mobiele eetcafé Picknick.”

Organisatie moet professioneler

Om dit te allemaal te kunnen bereiken is het personeel van het LVC samen met de gemeente Leiden een ontwikkelingstraject ingegaan om de organisatie te professionaliseren. Wethouder De Haan: “Dat vind ik knap. Bij het LVC liep het zoals het liep en dat was prima. In muziekcentrum De Nobel investeren we aanzienlijk meer geld, dus moet er een beter en breder product worden aangeboden. Meer mensen naar Leiden halen betekent een sterk marketingplan opzetten. De vrijetijdseconomie is een serieuze business.”

Met de komst van De Nobel wordt de concurrentie tussen de verschillende podia in Leiden groter, zou je denken. Juist om dit te voorkomen is er een unieke samenwerking in de maak. De Reede: “Verschillende poppodia in Leiden zijn met elkaar in gesprek om een stedelijke popcommissie op te zetten, zodat we elkaar niet gaan beconcurreren maar versterken. Een dubbele technoprogrammering op één avond is zonde.”

Le Guess Who

Hans van der Maas, muziekjournalist en organisator van singer-songwriteravonden, juicht de komst van een popcommissie van harte toe. “De theaterzaal in Scheltema is voor mij ideaal om singer-songwriteravonden te organiseren en een samenwerking met De Nobel lijkt me perfect. Je maakt elkaar sterker.” Voor Len van Brussel, één van de organisatoren van het dance-feest Doorgedraaid, is een samenwerking tussen de verschillende stadspodia een uitdaging. “Het lijkt me gaaf iets te organiseren met verschillende dance-organisaties uit Leiden. We werkten al goed samen in het LVC en als we onze krachten opnieuw bundelen, kunnen we iets nog mooiers neerzetten.”

'Ik hoop niet dat vanwege de nieuwbouw de entreekaartjes te duur worden'

De droom van De Reede is dat De Nobel samen met andere podia in de nabije omgeving festivals gaat opzetten. “Dat de bezoekers van het Scheltema, via de Schouwburg en de Lakenhal naar De Nobel kunnen hoppen. Je ziet dat ook bij Le Guess Who in Utrecht en Incubate in Tilburg. Die initiatieven zijn zeer succesvol.”

Leidse organisatoren hebben er zin in

Voor Van Brussel kan het nieuwe muziekcentrum niet snel genoeg de deuren openen. “Ik denk dat het pand van De Nobel ons veel mogelijkheden biedt. Het plafond wordt veel hoger dan in het LVC en dat geeft de kans en ruimte onze creativiteit nog meer op de aankleding van het feest los te laten. Ik hoop dat er ook kleine kamertjes en gangen komen in het gebouw. Die waren er ook in het LVC en dat maakte het speciaal.” Toch houdt hij ook een slag om de arm. “Ik hoop niet dat vanwege de nieuwbouw de entreekaartjes te duur worden. En ik zou willen dat we als organisatoren autonoom blijven en niet te veel rekening hoeven te houden met de wensen van de gemeente.”

Gevel MarktsteegHans van der Maas: “Soms is het tijd voor vernieuwing en moet je afscheid nemen van het oude. Iets nieuws betekent vaak dat het mooier en rijker wordt. Ik hoop op een brede programmering, voor ieder wat wils. In de kleine zaal wil ik graag intieme, akoestische singer-songwriteravonden organiseren. Het is belangrijk dat mensen daarbij het gevoel hebben alsof ze in een huiskamer zitten. Als de kleine zaal van De Nobel dat kan bieden, is het perfect. Ik heb de laatste jaren een flink bestand aan muzikanten opgebouwd, niet alleen singer-songwriters. Het lijkt mij heel leuk om als organisator een rol te mogen spelen in het nieuwe muziekcentrum.”

Peter Knoppert, die onder meer medeorganisator is van Funked Up en Jazzed Up, is ervan overtuigd dat de focus op jazz zal bijdragen aan het succes van De Nobel. “Ik heb vaker met het LVC samengewerkt en de intentie om samen iets te doen is er nog steeds. Ik hoop dat er naast pop- en rockstromingen plek is voor jazz, soul en wereldmuziek. Denk aan artiesten als Maceo Parker, die met James Brown heeft opgetreden, of Cody Chesnutt, van het nummer The Seed 2.0. Maar ook een Nederlandse jazzact zoals Teus Nobel wil ik naar Leiden halen. Ik geloof erin dat aansprekende jazzacts voor een blijvende en groeiende bezoekersstroom zullen zorgen. Poppodia als Metropool in Hengelo en De Boerderij in Zoetermeer bewijzen dat het kan.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen