10 juli, 2014

Cultuur & Evenementen

Leiden bruist als nooit tevoren. Elk weekend is er wel iets te doen. Sterker nog: als je pech hebt, moet je kiezen tussen verschillende evenementen waar je eigenlijk allebei wel naartoe zou willen. Voor muziekfreaks in Leiden is dat laatste de reden geweest om de handen ineen te slaan. De Popcom, zoals het samenwerkingsverband is gedoopt, is een platform waar organisatoren met elkaar in gesprek raken. Daarnaast willen ze gezamenlijk het muziekaanbod onder de aandacht brengen van het publiek.

Het is een nachtmerrie voor veel organisatoren: ben je in een vergevorderd stadium met het regelen van een evenement, festival of concert, kom je erachter dat een van je concullega’s ongeveer hetzelfde van plan is voor precies dezelfde datum. Dan zit je met betrekking tot bezoekers toch mooi met z’n tweeën in dezelfde vijver te vissen. Ook in de Leidse muziekscene komen dit soort voorbeelden geregeld voor, weten Leontine de Reede (programmeur Gebr. De Nobel), Marcel van Schooten (oprichter platenlabel Wot nxt) en Mark Siera (mede-eigenaar muziekwinkel Velvet). Het vormt voor het drietal reden plaats te nemen in de Popcom.

Pure winst

“Het is te gek voor woorden als er op dezelfde avond twee concerten van singer-songwriters staan gepland of twee technofeesten”, zegt De Reede. Van Schooten knikt: “Vaak luidt dan achteraf de conclusie dat het niet handig is, maar verder wordt er geen actie ondernomen. Iedereen is toch vooral met zichzelf bezig.” Groeiende onvrede leidde POPCOM logoertoe dat een aantal organisatoren met elkaar in gesprek raakte en van lieverlee ontstond de wens een permanent platform te stichten. De Popcom dus. Er participeren twaalf mensen in de commissie, die allen op hun eigen manier iets met muziek hebben.

“Alleen het feit dat we elkaar beter kennen is al pure winst”, zegt Siera. “Daardoor weten we van elkaar waar we mee bezig zijn, we kunnen elkaar tippen over te gekke muziek en we kunnen elkaar helpen. Tijdens Record Store Day heb ik in Velvet bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van een geluidsinstallatie van Gebr. De Nobel.” Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, waarbij de aangehaalde contacten hebben geresulteerd in samenwerkingen en oplossingen voor problemen. “Het is doodzonde dat dit niet eerder is gebeurd”, merkt Siera dan ook op.

Klop aan bij de Popcom

De Popcom moet in de toekomst gaan fungeren als een soort spin in het muzikale web. Wil je een overzicht van de concerten van deze week? Raadpleeg de agenda van de Popcom. Wil je als band een cd-presentatie houden, maar je weet niet zo goed hoe? Klop aan bij de Popcom en de kans is groot dat er mensen zijn die je willen helpen. Ben je op zoek naar helpende handen tijdens concerten of festivals? De Popcom beschikt over een groot netwerk van vrijwilligers.

921125_564919983540041_155741910_o

Claw Boys Claw, live in muziekwinkel Velvet – foto Nausikaä de Blaauw

De ambities van de Popcom reiken overigens verder. Het is de bedoeling dat het nieuwe platform muziekliefhebbers van informatie gaat voorzien over het aanbod in de stad. Om die reden komt er een website en er zijn plannen om posters met het programma te laten maken. De Popcom wil ook een faciliterende rol bekleden in de ontwikkeling van lokaal talent, er zijn plannen om een zogenoemde Industry Day te houden en het is niet denkbeeldig dat onder het label van de Popcom nieuwe kruisbestuivingen of compleet nieuwe festivals het levenslicht zien.

Niet te hard van stapel lopen

De Reede noemt de Pop Up Jazz Club als goed voorbeeld van samenwerking. SummerJazz, Stadspodia Leiden, Funked Up en Gebr. De Nobel presenteerden onder die noemer vier dagen lang hoogwaardige concerten in de Stadsgehoorzaal tijdens de Leidse Jazzweek. Van Schooten vertelt over Jong Quite Quiet, een festival voor talentvolle jonge singer-songwriters, een initiatief van organisator Hans van der Maas waarbij ook BplusC is aangesloten. Het is duidelijk dat mensen in de muziekwereld elkaar beter weten te vinden.

De Popcom lijkt garant te staan voor mooie toekomstmuziek in Leiden. De betrokkenen waken er echter voor een al te groot verwachtingspatroon te creëren. “We doen dit namelijk allemaal vrijwillig”, verklaart De Reede. “Als we te hard van stapel lopen is de kans groot dat de energie snel is verdwenen.” De ontwikkelingen rond de Popcom kun je het beste volgen via de Facebook-pagina van de kersverse club; de website is nog in aanbouw.

Gemeenschappelijk doel

johannes sigmond

Blaudzun, 6 december te zien in Gebr. De Nobel

Siera ziet de eerste stappen als een mooi begin. “Maar de Popcom zal langzaam verder moeten groeien. Er zal nog best discussie ontstaan over de te varen koers en er zal ook nog best kritiek komen op wat we doen. Als we straks bijvoorbeeld posters gaan maken zal er ongetwijfeld eens iemand ontevreden zijn omdat zijn concert er niet op staat.” Is niet erg, meent Van Schooten. “Je hoeft echt niet altijd op één lijn te zitten. Ik zie het ook een beetje als geven en nemen. Je steekt de helpende hand toe en vroeg of laat komt dat wel een keertje bij je terug.” De Reede: “Iedereen heeft zijn eigen motieven om mee te doen met de Popcom, maar het gemeenschappelijke doel is om de popmuziek in Leiden aan te jagen.”

Hoe is het volgens het drietal momenteel eigenlijk gesteld met de popmuziek in Leiden? “Ik denk dat we op een spannend punt zijn beland”, vindt Siera. “Er wordt meer georganiseerd dan ooit, volgens mij kun je iedere avond wel naar een optreden. En de totstandkoming van het Cultuurkwartier is natuurlijk enorm interessant.” De Reede zit daar straks met Gebr. De Nobel middenin. Het nieuwe poppodium heeft straks interessante buurtgenoten met onder meer Scheltema, Museum De Lakenhal, de Leidse Schouwburg en Theater Imperium. Dat kan volgens het drietal een aanzuigende werking hebben op boekingskantoren die Leiden nu links laten liggen. “In Haarlem werkt een soortgelijk cluster ook erg goed”, weet De Reede.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de beste artikelen